Jak być dobrym kierownikiem?

Kierownik sklepu w pracyKierownikiem sklepu może zostać praktycznie każdy. Ale nie każdy będzie dobrym kierownikiem. Dlaczego? Bo taki lider musi przede wszystkim wykazywać się zasobem niezbędnych cech, które potrzebne są dobremu przywódcy. Idealny kierownik nie tylko zarządza podległym mu zespołem, ale jest też przykładem dla nich, okazuje innym szacunek, pomoc i przekazuje swą wiedzę.

Jak zatem z teorii przejść do praktyki? Jak być dobrym kierownikiem?

Zasady niby są znane wszystkim - dobry kierownik grupy rozdziela zadania, a podwładni je wykonują. Niby rzecz oczywista, ale często nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Jakie zatem cechy musi posiadać dobry lider?

Należy zacząć od banalnej, wydawać by się mogło, rzeczy, czyli od przedstawienia kierownika. Jest to istotne nawet wtedy, a może głównie, kiedy kierownikiem zostaje się z awansu wewnętrznego. Zmiana relacji z koleżeńskich na przywódcze musi zostać wyraźnie podkreślona. Inaczej pracuje się z osobami, dla których do tej pory byliśmy równorzędni, a inaczej gdy zostajemy ich liderami.

Kolejna ważna kwestia to zbudowanie autorytetu. Jest to główne zadanie przełożonego. Choćby do tej pory relacje z kolegami i koleżankami były jak najbardziej prawidłowe, w momencie awansu muszą one się zmienić, a zatem trzeba zadbać o to, aby zaufanie, oddanie dla zespołu oraz same relacje pozostały na równie wartościowym poziomie.

Jakie cechy musi posiadać dobry przywódca?

Przede wszystkim musi być profesjonalistą. Zadania przez niego wykonywane muszą być idealne, a praca w nie włożona adekwatna. Musi znać się na tym co robi, nie odkładać zadań na później, ani tym bardziej, nie zlecać swoich zadań innym.

Komunikatywność, życzliwość oraz otwartość są istotnymi cechami dobrego kierownika. Swoboda w rozmawianiu z podwładnymi, otwartość na ich problemy i chęć ich rozwiązywania to ważny aspekt w relacjach szef-pracownik.

Organizowanie czasu pracy dla siebie i pracowników to istotny element współpracy. Koordynowanie pracy zespołu, wyznaczanie zadań, zarządzanie podległymi pracownikami to umiejętność i duża wartość dobrego lidera.

Złote zasady, którymi powinien kierować się dobry lider:

  1. Słuchanie podwładnych. Nie istotne, czy Twój awans był wewnętrzny, czy zewnętrzny. Twoi ludzie, to dla Ciebie istotny element w pracy; jesteś dla nich, a oni dla Ciebie. Musisz ich słuchać, jeśli oczekujesz, że będą słuchać Ciebie.
  2. Bądź wiarygodnym liderem. Pewność siebie to ogromny atut szefa. Pokazuje on wtedy, że jego awans był zasłużony, że w pracy się spełnia, a optymizmem łatwo zarazić innych ludzi.
  3. Zatrudniaj mądrze, zwalniaj mądrzej. Zdarza się, że zatrudniony przez nas pracownik okazuje się całkiem inny od oczekiwań w niego włożonych. Należy się go pozbyć w mądry sposób, nie zwlekając, tak aby Twój zespół był zawsze mocny i pracowity.
  4. Wyszukuj zalet i mocnych stron. Zawsze skupiaj się na dobrych cechach podwładnych, wykorzystuj to w pracy, a będziesz miał idealny team.
  5. Motywuj pracowników. Nie tylko do pracy, ale także do chęci rozwoju, zachęcaj do dzielenia się pomysłami, angażuj w projekty.

Kierownik jest przywódcą, liderem zespołu. Należy tylko pamiętać, ze wraz z awansem dostajemy, oprócz podwyżki i premii, odpowiedzialność za innych ludzi. Za ich pracę i zadania całego teamu. Warto, a nawet trzeba, być "ludzkim" - wyrozumiałym, cierpliwym, odnoszącym się z szacunkiem do pracowników i współpracowników. Władza absolutna nie jest wskazana, a na pewno nie jest dobra w relacjach szef-pracownik. Bycie dobrym kierownikiem, to też bycie dobrym człowiekiem.

Artykuł powstał przy współpracy z http://www.primesoft.pl/.

6 Votes

Komentarze


SpółkaMasz zamiar założyć działalność? Pierwszym krokiem jest zdecydowanie, jaką formę prowadzeni


Płatności mobilneRynek e-commerce w Polsce jest najszybciej rozwijającym się rynkiem w Europie.


Certyfikacja na znak jakości QZnak jakości Q to symbol, który jest zarezerwowany wyłącznie dla prod


Innowacyjność w biznesiePrzedsiębiorstwo biznesowe musi nieustannie wprowadzać zmiany – i