Praca zmianowa

Praca zmianowaJak praca zmianowa wpływa na mój sen? Zasadniczo organizm jest zaprogramowany do spania najlepiej przez noc, a być czujnym w ciągu dnia i wczesnym wieczorem. Jeśli pracujesz na nocną zmianę możesz mieć problem ze spanie w ciągu dnia. Jeśli zaczynasz pracę bardzo wcześnie rano, to trudno spać wieczorem.

Przeciętny pracownik zmianowy śpi godzinę dziennie mniej niż ktoś, kto nie pracuje na zmiany. Niektórzy pracownicy zmianowi śpią do czterech godzin dziennie mniej niż normalnie zalecane, ale nie jest to powszechne.

Jeśli mam pracę zmianową, czy będę bardziej zmęczony będąc na jawie?

Zmianowi pracownicy często skarżą się na zmęczenie, zarówno w trakcie i poza pracą. Może im być trudniej się skoncentrować i być czujnym podczas pracy. Oznacza to, że jest większe niebezpieczeństwo wypadków przy pracy oraz w drodze do niej i z powrotem. Utrata snu pogarsza wydajność: 17 godzin bez snu jest niebezpieczne, porównywalne do zawartości alkoholu we krwi w 0,05%, a 24 godziny bez snu - o zawartości alkoholu we krwi w 0,08%.

Dlaczego tak się dzieje?

Ciało ludzkie ma być aktywne w ciągu dnia i odpoczywać w nocy. Istnieje wiele hormonów w organizmie, które pracują by utrzymać tę równowagę. Nie zawsze łatwe jest przełączenie się na aktywność w nocy i spoczynek w ciągu dnia.

Co mogę z tym zrobić?

  • Znajdź czas by się wyspać. Pracownicy zmianowi śpią, gdy inni nie śpią. Imprezy integracyjne i sportowe powinny być ułożone tak żeby czasami zmianowi pracownicy mogli uczestniczyć w tych spotkaniach.
  • Staraj się iść do łóżka w tym samym czasie co dzień i również kłaść się o tym samym czasie.
  • Staraj się spać w ciszy! Inni w domu muszą szanować potrzeby pracownika zmianowego. Może to oznaczać usunięcie telefonu z sypialni, powieszenie ciężkich zasłon czy zamontowanie drzwi wyciszających, by pomóc w absorpcji hałasu.
  • Wentylator jako "biały szum" pomoże zagłuszyć hałas.
  • Sypialnia powinna być chłodna i ciemna, a materac wygodny.
  • Unikaj kofeiny, pigułek nasennych, alkoholu i papierosów przed snem.
  • Jeśli to możliwe prześpij się tuż przed pójściem do pracy. Jest to lepsze, niż wcześniej tego dnia. Jeśli nie jest to możliwe drzemka przed pójściem do pracy może pomóc.
  • Niektórzy pracownicy mogą odpocząć podczas swojej zmiany. Czas ten może być wykorzystany na krótką drzemkę.

Co może pracodawca na to poradzić?

  • Trzymaj każdego pracownika na tej samej zmianie. Najlepiej kłaść się do łóżka o tej samej porze każdego dnia. Jeśli jest to możliwe, nasz organizm będzie dostosować się do pracy w systemie zmianowym dużo lepiej. Jeśli zmiany są często obracane trudno będzie opracować dobry rytm snu.
  • Podczas rotacji czasu pracy, obracać je do przodu (rano do popołudnia, od wieczora do nocy), a nie do tyłu. Na przykład, jeśli ktoś pracuje na popołudniową zmianę, łatwiej jest tej osobie przestawić się do przodu do wieczornej zmiany niż do tyłu na poranną zmianę.
  • Planowanie najcięższej pracy zmianowej, która wymaga najwięcej koncentracji, podczas zmiany dziennej.
  • Planowanie przerw podczas nocnych zmian. Pozwala to zdrzemnąć się zmęczonym pracownikom.

Jak długo powinna trwać drzemka?

Piętnaście minut w zupełności wystarczy. Unikać dłuższego drzemania. Podczas jazdy powrotnej do domu zatrzymajmy się w cichym miejscu i opuśćmy oparcia. Po drzemce wyjdźmy z auta i pospacerujmy przez 5 minut, aby się obudzić prawidłowo przed wznowieniem innych czynności.

Autor artykułu współpracował z firmą Koło.

7 Votes

Komentarze


Mobbing w pracyTerminu mobbing jako pierwszy użył szwedzki naukowiec Peter - Paul Heinemann. Jest to słow


Ergonomia pracy w biurzePraca za komputerem jest trudniejsza niż się wydaje. Pracownicy siedzą prz


Wypalenie zawodoweProblem wypalenia zawodowego związany z utratą motywacji do działania, obniżeniem ef


Poszukiwanie pracyPoszukiwanie pracy to proces trudny i często długotrwały. Czy agencje rekruta