Chwytliwe nazwy firm

Chwytliwe nazwy firmSukces firm na rynku jest uzależniony od wielu różnych czynników. Stworzenie chwytliwej nazwy dla firmy jest jednym najważniejszych, ponieważ łączy firmę z odbiorcami od samego początku prowadzenia działalności.

Dowiedz się, jak stworzyć ciekawą nazwę firmy, by odnieść sukces!

Co decyduje o tym, jaka nazwa firmy jest chwytliwa? Każdy ma swój gust i inaczej postrzega sugestywność marki. Jak więc stworzyć nazwę firmy ciekawą dla większej grupy ludzi i czy w ogóle istnieje taka potrzeba?

Czy chwytliwa nazwa firmy jest ważna?

Przedsiębiorstwo, które wchodzi na nowy rynek ma do pokonania wiele barier. To, czy organizacja odniesie sukces, determinowane jest wieloma różnymi czynnikami ekonomicznymi, kulturowymi, czy też religijnymi. Jednak z pozycji "nowego" na rynku wielkie znaczenie ma odpowiednia, chwytliwa nazwa firmy. Nazwa firmy jest bowiem dokładnie tym, czym szyld i witryna dla sklepu. Jako podstawowy element identyfikacyjny przedsiębiorstwa może się okazać dla kontrahentów bodźcem do podjęcia działania (nawiązania relacji biznesowej) lub przyczyną niepowodzenia. Istnieje powiedzenie "nie oceniaj książki po okładce", jednak zarówno w biznesie, jak i w życiu w ogóle zostajemy oceniani i pewnie sami, nieraz też potrafimy ocenić w ciągu zaledwie kilku chwil. Ten czas pozwala jedynie na powierzchowną ocenę. Dlatego nadanie chwytliwej nazwy firmie jest tak ważne. Nazwa stanowi wizytówkę biznesu i to pierwsza rzecz, na którą zwraca się uwagę. Dowiodło tego wiele firm, udowadniając jak ważny dla biznesu jest naming.

Ciekawe nazwy firm

Przykładów ciekawych nazw firm na rynku nie trzeba długo szukać. Chwytliwą nazwą okazało się oznaczenie producenta najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej Google. Teorii o pochodzeniu tej nazwy jest wiele. Najbardziej jednak prawdopodobna wydaję się jednak wersja, wedle której oznaczenie firmy miało nawiązywać do googola, tj. liczby dziesięć podniesionej do potęgi setnej. Brzmienie nazwy jest łatwe do wymówienia a podobieństwo do międzynarodowej jednostki miary zwiększa prawdopodobieństwo, że przyjmie się w różnych państwach. Tak też się stało. Nazwa firmy (i wyszukiwarki jednocześnie) jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Nazwa okazała się na tyle chwytliwa, że w społeczeństwie wykształciły się jej pochodne formy i tak zamiast "wyszukać w Internecie" można "wygooglować". Oto przykład, jak przemyślana nazwa firmy może przyczynić się do odniesienia sukcesu w biznesie.

Zdarza się też, że długi czas intensywnego opracowywania nazwy dla firmy nie jest tak dobry, jak zwyczajny traf. Ciekawy przypadek stanowi nazwa firmy pochodzącej ze Szwecji. Spotify - twórca aplikacji, dzięki której można za darmo słuchać wybranej muzyki na komputerach i urządzeniach mobilnych. Nazwa firmy jest ciekawa z tego względu, że kompletnie nic nie oznacza. Jest to neologizm, powstały przez zwyczajny traf. Podczas burzy mózgów jeden z założycieli źle usłyszał sugestię kolegi. W taki sposób powstało zupełnie nowe oznaczenie, które zdobyło wielką popularność wśród fanów muzyki nie tylko w Szwecji, ale i na całym świecie.

Ostatni przykład pochodzi z naszego podwórka. Koncern naftowy PKN Orlen S.A. Jedna z najdroższych polskich marek zyskała dużą popularność i przyjęła się wśród społeczeństwa, które codziennie korzysta z usług stacji benzynowych na terenie całego państwa. Dlaczego? W tym przypadku nazwa wybrana została na drodze ogłoszonego konkursu. Nazwa Orlen to fuzja dwóch morfemów, ORL(orzeł) oraz EN(energia). Nazwa miała wyrażać energię, dynamikę oraz odnosić się do godła polskiego, czyli polskości, patriotyzmu. Nazwa firmy na pewno jest ciekawa i większość, z pewnością przywodzi na myśl odpowiednie skojarzenia.

Jak stworzyć ciekawą nazwę firmy?

O sposobach tworzenia nazw powstało wiele artykułów. Ukształtowały się podstawowe cechy, jakie powinna spełniać każda dobra, ciekawa i chwytliwa nazwa firmy.

  1. Unikalność nazwy - Każda powstała nazwa powinna spełniać warunek niepowtarzalności. Nie można bowiem posługiwać się nazwą wykorzystywaną już przez inny podmiot w branży. Jest to niezgodne z prawem i nie pomoże wyróżnić się skutecznie na tle konkurencji. Unikatowa nazwa firmy będzie mogła być zastrzeżona jako znak towarowy, co rodzi dodatkowe korzyści, w formie ochrony prawnej.
  2. Bezpośredniość - Zanim zaczniesz kreować nazwę zdobądź informacje dotyczące tego, czym zajmować się będzie tworzone przedsiębiorstwo, jaki jest profil klienta docelowego (kluczowe znaczenie w przypadku tworzenia chwytliwej nazwy firmy). Nazwa powinna być dopasowana do targetu, do którego kieruje się ofertę oraz wskazywać obszar działalności, to znaczy co produkuje, lub jakie usługi świadczy przedsiębiorstwo.
  3. Perswazyjność nazwy - Nie bój się używać wyrazów silnie nacechowanych emocjonalnie oraz takich, które będą oddziaływać na konsumentów, motywując ich do pożądanego działania. Nie chodzi tu o nieetyczną manipulację konsumentem, a o zachęcenie go do wyboru naszej oferty.

Na wyróżnienie zasługuje jeden z elementów, który zdaje się mieć największe znaczenie przy tworzeniu chwytliwych nazw firm. Dopasowanie do potencjalnego klienta - płeć, wiek, wykształcenie, dochody czy też miejsce zamieszkania to kwestie, które mają wielki wpływ na to, jaka nazwa firmy może się przyjąć w danym środowisku. Wszystkie przedsiębiorstwa, które osiągnęły sukces w biznesie mają świetne nazwy, między którymi ciężko czasami znaleźć jakiekolwiek podobieństwa. Może to wskazywać na to, że nie istnieje jeden "złoty środek" na stworzenie chwytliwej nazwy dla firmy. Każdy przypadek łączy jednak jedna kwestia - aprobata klientów. Bez tej aprobaty nie jest możliwy żaden sukces, dlatego tworząc ciekawą nazwę dla firmy, szczególną wagę powinno się przybierać do określenia grupy docelowej.

Autor: www.nazwane.pl.

Komentarze