Co to jest mailing?

MailingW marketingu e-mailowym wszystkie kolejne etapy kampanii muszą zostać przemyślane. Niezbędna jest tutaj odpowiednia strategia marketingowa.

O co chodzi w mailingu?

Dobrze przygotowany, przemyślany plan powinien ukazywać co chce się osiągnąć i jak to zrobić, aby zrealizować cele. Należy odpowiedzieć na pytanie, czy cel jest sprzedażowy, wizerunkowy, czy jego zadaniem jest pozyskanie kontaktów, czy też budowanie lojalności oraz dobrych relacji z konsumentami? Do celu poczynań marketingowych musi być dostosowana forma. Trzeba zdecydować się, czy najlepsza będzie wiadomość typu "follow", czy też mail "call to action", a może newsletter. To co jest wymagane, to jasne określenie grupy docelowej kampanii. Ma się tutaj do czynienia między innymi z podziałem typu B2B oraz B2C. Ponadto należy sprecyzować grupę docelową pod względami geograficznymi, w zakresie zamożności klientów, wieku, płci, zainteresować, nawet wykształcenia, a także zachowań i nawyków. Dostęp do tak sprecyzowanych danych nie jest wcale taki trudny. Oferują go bowiem sprofilowane bazy adresowe, a także system zbierania informacji o zachowaniach konsumentów między innymi przy pomocy plików cookies. To niezwykle ułatwia wybranie grupy docelowej mailingu. Efekt, jaki mailing ma zrealizować musi zostać opisany. Efekty te mogą być krótkofalowe, dla przykładu chociażby akcja zakupu usługi lub też długofalowe - wzmocnienie rozpoznawalności marki na rynku bądź też zbudowanie lojalności klientów. Do podstawowych założeń strategii e-mail marketingu należy dostosować wszystkie inne czynniki - wybór adresów z bazy adresowej, grafika oraz treść mailingu oraz częstotliwość i daty wysyłki.

Walory mailingu

Do najważniejszych zalet e-mail marketingu należą:

  • koszty dotarcia do danego odbiorcy są wielokrotnie niższe, aniżeli w przypadku, gdy chce się zdecydować na stare, papierowe wersje - a więc tutaj zaletą jest oszczędność,
  • poprzez ścisłe określenie docelowej grupy odbiorców trafność mailingu stoi na wysokim poziomie,
  • działanie jest natychmiastowe, przesłanie wiadomości trwa ledwie parę sekund,
  • działanie to może zostać zmierzone - dokładnie wiadomo ile i do kogo oraz w jakim czasie zostały wysłane maile,
  • powszechność jest wielkim plusem, z mailingu korzystają zarówno duże jak i mniejsze marki,
  • indywidualne podejście do klienta poprzez spersonalizowane wiadomości.

Budowa bazy adresowej

Baza adresowa dobrej jakości jest podstawowym narzędziem mailingu. Zakupić można różnego rodzaju bazy - mankamentem może być jednak ich efektywność. Chodzi tutaj mianowicie o wyrażenie zgody na wykorzystanie adresu, ich aktualność oraz segmentację bazy. Ażeby mailing mógł być skuteczny, powinien wykorzystywać koncepcję permission marketing - co jest po prostu marketingiem za pozwoleniem. Jeśli wysyła się wiadomości do osób, które wyraziły na to zgodę, nie zniechęca się wówczas potencjalnych klientów oraz nie wykracza się poza prawo. Natomiast w odwrotnej sytuacji mailing taki to po prostu SPAM. Konsumenci muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych, a także na otrzymywanie informacji handlowych poprzez internet. Ponadto przywilejem klienta jest możliwość wypisania się z bazy adresowej bądź też poprawienie lub usunięcie danych osobowych. By własną bazę adresową stworzyć, należy zachęcić klienta, aby wyraził wszelkie zgody. Jak to zrobić? Usługę mailingu da się zakupić w profesjonalnej i wykwalifikowanej firmie. Tam też można starać się o pozyskanie własnych adresów za zgodą. Chyba najbardziej skuteczne jest tutaj proponowanie czegoś w zamian, choćby dostępu do nadzwyczajnych, jakichś ekskluzywnych informacji, stałych rabatów na zakupy. Inną metodą jest prośba o ocenę firmy bądź organizacji poprzez ankietę, komentarz, opinię. W dobie internetu ludzie wprost uwielbiają wyrażać swoją opinię na dany temat. Można zachęcić klienta do zapisania się do newslettera, dzięki czemu będzie na bieżąco z wszelkimi nowinkami. Co więcej dobrym pomysłem na uzyskanie bazy adresowej jest także działalność w social mediach, której raczej bliżej przedstawiać nie trzeba - w końcu dziś każdy korzysta z takiego rodzaju stron i wszyscy świetnie się w nich orientują. Social media to świetne pole do manewru.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Onlinegroup.pl świadczącą usługi mailingowe.

Ocena: 4.8



Komentarze