Kompetencje miękkie - w biznesie czasami ważniejsze niż twarde umiejętności

Kompetencje miękkie w biznesieKompetencje miękkie w biznesie mają coraz większą rangę we współczesnym świecie. W końcu komunikujemy się i współpracujemy z ludźmi, i ważne nie tylko są umiejętności typu komunikacja w języku angielskim na poziomie bardzo dobrym, wiedza z zakresu księgowości, czy prowadzenia biznesu. Wielu z tych rzeczy da się nauczyć, z większym lub mniejszym trudem, ale jest w stanie to zrobić każdy. Coraz częściej to, co wyróżnia dobrego pracownika czy biznesmena to kompetencje miękkie.

Wbrew pozorom czasem trudno określić czym są i do czego się przydają kompetencje miękkie w biznesie. Wiele z nich to cechy wynikające z charakteru człowieka lub z jego wcześniejszych doświadczeń. Jednak nic straconego - kompetencje miękkie da się również ukształtować w wieku późniejszym. Kompetencje miękkie w biznesie, które są szczególnie przydatne w kontaktach z klientami to między innymi asertywność oraz orientacja na klienta. Wbrew pozorom w dobie dzisiejszego biznesu nie każdy posiada te umiejętności. Kolejnymi cechami wchodzącymi w zakres kompetencji miękkich są myślenie analityczne, komunikatywność oraz elastyczność. Ważne, aby w dobie dzisiejszego biznesu z jednej strony być skierowanym frontem do swoich klientów, ale jednocześnie przez myślenie analityczne i elastyczne nastawienie pobrać jak najwięcej korzyści dla własnego biznesu.

Jednak podstawową umiejętnością przydatną na linii klient - przedsiębiorca jest umiejętność budowania relacji z klientem. Niektórym osobom przychodzi to naturalnie, inni potrzebują jasno określonego planu i schematu w działaniu. Nie ma w tym nic złego. Tak samo, jak budujemy relacje międzyludzkie, tak w środowisku biznesowym jest to trochę bardziej ustandaryzowane i wymaga pewnych konkretnych zachowań. Dlatego zapoznanie się z regułami panującymi w biznesie nie zaszkodzi, a może pomóc w tym, aby firma rozwijała się jak najlepiej.

Tak samo, jak istnieją kursy umiejętności twardych - kursy księgowości, czy zarządzania biznesem z punktu widzenia prawnego, tak samo są organizowane spotkania, na których przybliża się kompetencje miękkie. Staja się one coraz bardziej popularne nie tylko w ogromnych korporacjach. Obecnie posiadając samą twardą wiedzę, trudno jest się wybić spośród konkurencji. Dodatkowo w biznesie często to właśnie kompetencje miękkie sprawiają, że z daną osobą lub firmą chce się współpracować. W końcu nie każda firma jest nastawiona na spełnianie potrzeb klienta, czy na tym, aby nie sztucznie, a w miarę naturalnie utrzymywać z nim kontakt. Dodatkowo tego typu kursy są również ważne dlatego, aby dostosować się do środowiska, w którym się pracuje. Nie każdy ma swobodę wyrażania myśli czy analitycznego myślenia i nie może to zamykać drogi do kariery, czy do normalnego funkcjonowania w pracy.

Kompetencje miękkie w biznesie to bardzo przydatne umiejętności. Często są one nawet ważniejsze od kompetencji twardych, ponieważ mogą sprawić, że klient czuje się dobrze podczas współpracy z danym przedsiębiorstwem. I wbrew pozorom kompetencji miękkich da się nauczyć, a na pewno można na różnego rodzaju kursach usystematyzować je tak, aby działały na korzyść biznesu i przedsiębiorstwa jak najlepiej.

Artykuł powstał przy współpracy z infobrokering.com.pl.

Ocena: 5.0

Komentarze