Komunikacja międzyludzka

Komunikacja międzyludzkaUmiejętne porozumiewanie się z drugim człowiekiem - komunikacja międzyludzka z całą pewnością jest umiejętnością przydatną i niezbędną w życiu. W dużej mierze to dzięki niej jesteśmy w stanie nawiązać pozytywne relacje, jak i pomaga nam ona w każdej dziedzinie życia.

Nie należy się oszukiwać i uważać jej za coś mało istotnego. Wręcz przeciwnie, powinna mieć priorytet. Dlaczego?

Komunikacja międzyludzka ma zastosowanie praktyczne w naszym życiu. Od niej zależy, jak jesteśmy postrzegani i odbierani. Tak więc zadbaj, aby Twoja komunikacja i jej jakość była jak najlepsza. Innymi słowy, rozwijaj się w tym, analizuj, ucz się na błędach. A to chociażby dlatego, że ludzie lubią pracować z osobami, z którymi potrafią się dogadać i od których mogą uzyskać potrzebne informacje oraz uzyskać pomoc.

Natomiast bycie opryskliwym, złośliwym gburem nie popłaca. W ten sposób nie uzyskuje się szacunku. Posłuch może być wywarty siłą i presją, lecz nie szacunek. Powodów, dla których warto poprawić komunikację międzyludzką jest sporo. Chociażby relacje w rodzinie, związku, biznesie, towarzystwie, prowadzeniu trudnych rozmów itd. itp. na tym tylko zyskują.

Słuchaj ludzi

Słuchając ludzi, z którymi przebywasz, pracujesz czy tworzysz zespół, masz niebywałą okazję dowiedzieć się, w jaki sposób myślą, czego chcą i czego oczekują. Wyrażenie „słuchając” nie jest użyte bez powodu i tutaj właśnie jest jeden szkopuł. Wiele osób twierdzi, że słucha rozmówcy. Prawda wygląda tak, że słuchać to może i słuchają, z tym że… niekoniecznie już chcą zrozumieć jego punkt widzenia. Widzą własny. I tutaj jest pierwszy błąd. Niestety, jest on bardzo poważny. Słuchać a zrozumieć, to duża różnica. I tak naprawdę niewiele osób to potrafi. Pierwszy krok w celu poprawienia komunikacji między Tobą a rozmówcą to nie tylko słuchanie, lecz i staranie się w zrozumieć jego punkt widzenia. Masz niebywałą okazję przyjrzeć się temu, co mówi, wcielając się w jego skórę. Używaj nie tylko uszu, lecz i rozumu również.

Przerywanie rozmówcy

Kolejnym błędem jest przerywanie rozmówcy za każdym razem w połowie zdania. Efekt będzie taki, że to, co masz gwarantowane na 100% to fakt, że Twój rozmówca zniechęci się do Ciebie, i raz, że nie przekaże Ci tego, co ma do powiedzenia w odpowiedni sposób, dwa, Ty przerywając, kompletnie nie masz zielonego pojęcia, co tak naprawdę rozmówca chce Ci przekazać, chociaż oczywiście wydaje Ci się, że wiesz, z tym że nie oszukujmy się, po prostu dzięki własnemu ignorowaniu rozmówcy nic nie wiesz, trzy, rozmówca wie, że z Tobą już nie chce mieć do czynienia. Jednak opus magnum to chodzenie i poprawianie każdego w zasięgu ręki i graniu najmądrzejszego. Strzał w kolanko. I to bardzo bolesny. Komunikacja leży i kwiczy.

Dobra komunikacja międzyludzka to Twój klucz do zrozumienia ludzi

Ludzie lubią dowiadywać się i chcą wiedzieć pewne rzeczy a cechą prawdziwego eksperta bądź osoby obytej, że tak powiemy towarzysko, jest takowej informacji udzielić, a nie poprawiać czy wykazywać wyższość nad rozmówcą.

Tym, co jeszcze warto na koniec dodać to fakt - wcześniej zostało to wspomniane - że masz okazję zrozumieć rozmówcę i odpowiednio prowadzić rozmowę oraz masz okazję również uczyć się od ludzi. Szczególnie jeśli prowadzisz biznes bądź tworzysz zespół. Inspiruj i wzbudzaj w nich kreatywność, jak i poczucie własnej wartości, a w zamian otrzymasz masę pomysłów i chęć do dalszej współpracy. Także dobra komunikacja jak najbardziej jest pożądana w życiu. Pracuj nad nią, jak i nad sobą samym. Eliminuj i analizuj błędy. Wszystko, co dobre będzie przychodziło z czasem, niemniej jest to piękne. Cały czas możesz się rozwijać i poprawiać swoje umiejętności w tym zakresie. Przede wszystkim zacznij od unikania powyższych błędów. Tak na początek.

27 Votes

Komentarze