Kupowanie floty samochodowej

Flota samochodowaGdy właściciel danego przedsiębiorstwa przymierza się do kupna floty samochodowej, to można to zarówno uznać za kolejny szczebel funkcjonowania biznesu, jak i konieczność ze względu na wysoki poziom konkurencji. Co więcej, dla jednych może to być po prostu kolejny sposób na zwiększenie swojego potencjału ekonomicznego, a dla innych zwiększenie prestiżu firmy. Niezależnie jednak od pobudek i celów stojących za tą decyzją, w trakcie zakupu trzeba będzie pamiętać o kilku rzeczach, o których piszemy w niniejszym artykule.

Konieczny będzie plan

Każde wielkie przedsięwzięcie zaczyna się od planu, a w przypadku tego firmowego - rozwojowego. Stąd wyselekcjonowanie floty powinno w pełni spełniać jego założenia. Do tego przyda się określenie celów, do jakich będzie wykorzystywana, z jaką częstotliwością poszczególne pojazdy będą wykonywać zlecenia i przez jaki czas. Zakładając, że flota jest głównym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa, poziom jej zużycia i eksploatacji automatycznie wzrasta.

Warto też zastanowić się nad różnorodnością samochodów. W wielu przypadkach ograniczanie się wyłącznie do tych ciężarowych mija się z celem - obecnie coraz częściej wdraża się i te osobowe, chociażby do szybkiego kontaktu z klientem i akcji marketingowych.

Nie bez znaczenia jest też sposób, w jaki zostanie sfinansowany tabor. Gdy firma posiada odpowiedni budżet, to wszystko jasne, natomiast co wtedy, gdy środków brak? Sposoby są dwa. Pierwszy z nich zakłada wzięcie pożyczki (oczywiście na korzystnych warunkach), drugi zdecydowanie się na leasing.

Pojazdy i monitoring GPS

Jeśli przedsiębiorca życzy sobie, aby jego flota pełniła zarówno funkcję użytkową, jak i marketingową (którą rozumie się też jako premię i dodatek pracowniczy), powinien on dobrać pojazdy odpowiadające statusowi firmy i pozycji swojej kadry. Zależność w tym przypadku jest prosta: im lepszej jakości są samochody, tym większą motywację odczuwają poszczególni pracownicy. Warto je też oznaczyć, oczywiście bez przesady, aby nie stały się mobilną reklamówką.

Należałoby też się zastanowić nad zainstalowaniem we wszystkich samochodach monitoringu GPS i stworzeniem posady fleet menagera. Odpowiednie zarządzanie flotą jest zadaniem równie wymagającym co planowanie jej zakupu. Dobrze wdrożone rozwiązanie pozwoli na stały dostęp do informacji dotyczących aktualnej lokalizacji pojazdów, czasu pracy kierowców, poziomu zużycia paliwa itd. Pomogą też w analizie tras, aby wybrać te optymalne dla wykonywanych zadań.

Komentarze