Marketing sklepu internetowego: Zrób To Sam

Marketing sklepu internetowegoNawet najlepszy, najbardziej funkcjonalny i najpiękniejszy sklep internetowy nie odniesie sukcesu bez odpowiedniej reklamy. Niestety profesjonalne kampanie reklamowe są drogie i często nieefektywne. No, chyba, że zrobisz je samemu...

Marketing jest dość dużym problemem dla małych sklepów internetowych. Wydawanie tysięcy złotych i podpisywanie z agencjami umów na wiele miesięcy dość szybko może położyć mały e-biznes, który w początkowej fazie ma jeszcze niewielkie dochody (lub nie ma ich wcale). Ryzyko jest o tyle duże, że nie mamy żadnej gwarancji, że np. kampania SEO przyniesie jakiekolwiek korzyści. Z drugiej strony "coś" robić trzeba, bo klienci zwykle nie spadają z drzew i jakoś trzeba ich do sklepu ściągnąć...

Na szczęście internet daje ogromne możliwości działania i jeśli tylko masz czas, chęci i pomysły, wiele rzeczy spokojnie będziesz mógł zrobić samemu.

Kup sobie odwiedziny

Najprostszym sposobem na "załatwienie" sobie ruchu w sklepie internetowym jest jego... kupienie. Dosłownie! Co ciekawe w Polsce jest to wyjątkowo łatwe, a to za sprawą bardzo rozwiniętej usługi porównywarek cenowych. Dodanie Twojego sklepu do Ceneo, Skąpca czy Nokautu nie kosztuje Cię absolutnie nic: płacisz tylko za odwiedziny na Twojej stronie. Jest to jednocześnie ruch bardzo wartościowy, ponieważ trafisz bezpośrednio do klienta zainteresowanego danym produktem.

Inną formą "kupowania" ruchu jest Google AdWords, czyli reklama kontekstowa. W przypadku sklepów internetowych dobrze sprawdza się ona w połączeniu z inną usługą Google - Zakupami Google. Połączenie tych dwóch platform pozwoli Ci wyświetlać reklamy w wyszukiwarce tym osobom, które szukają haseł zbliżonych z Twoją branżą. I znowu - płacisz tylko za efekt, czyli wejście do Twojego sklepu.

Zostań blogerem. Albo YouTube'rem

No dobrze powiesz, ale przecież ruch płatny kosztuje i to sporo. Owszem, ale daje natychmiastowe efekty i jest dobrym sposobem na zapewnienie sobie jakiegokolwiek ruchu na początku, podczas gdy będziesz robił inne rzeczy.

Owe inne rzeczy to na przykład sieci społecznościowe, które mogą być kopalnią odwiedzin dla Twojego sklepu. Lubisz pisać? Załóż bloga. Pisz o tym co robisz, o swojej branży. Recenzuj własne produkty. Stwórz poradniki albo artykuł typu "Jak wybrać?". Oczywiście to wszystko opatrzone z odnośnikami do Twojego sklepu.

Jeżeli zamiast pisać wolisz mówić i nagrywać, załóż kanał na YouTube, w którym możesz robić to wszystko co opisałem wyżej, tyle, że w formie słownej. Jest też Facebook czy Twitter. Są fora branżowe, na których możesz stworzyć profil firmowy i pełnić rolę eksperta w danej dziedzinie.

Możliwości jest naprawdę sporo, a wszystkie są w zasadzie darmowe. Inwestujesz tylko swój czas.

Bądź widoczny w Internecie

W Internecie znajdziesz też całą masę stron, które gromadzą informacje o sklepach, produktach czy usługach. To świetne miejsce, aby pokazać Twój e-biznes. Zazwyczaj możesz to zrobić całkowicie za darmo - wystarczy tylko dodać sklep, produkt czy ogłoszenie.

Przykładem takich portali są wszelkiej maści katalogi firm czy sklepów: Aleo, Oferteo, YellowPages i wiele innych. Wpis taki to nie tylko forma reklamy, ale także link do Twojego sklepu co ma znaczenie pod kątem SEO. To samo można powiedzieć o serwisach lokalnych - na przykład Zumi - czy branżowych.

Inną formą reklamy są serwisy ogłoszeniowe, na których możesz promować bezpośrednio swoje produkty - często z możliwością przekierowania klientów do sklepu. Największym jest OLX, ale mamy też w Polsce Sprzedajemy czy Gumtree, a także szereg mniejszych portali. Mamy też strony poświęcone wyprzedażom czy promocjom, albo takie z kuponami rabatowymi - tam również warto zajrzeć.

Widoczność w Internecie możesz zapewnić nie tylko Twojemu sklepowi, ale również sobie. Miejsca takie jak LinedIn czy GoldenLine wciąż żyją, mają się dobrze i są świetnym miejscem na nawiązanie biznesowych kontaktów.

Niech o Tobie mówią

Świetną formą reklamy są też wszelkiego rodzaju eventy, które angażują użytkowników. Przykład: konkurs. Wystarczy przeznaczyć na nagrody 200 czy 300 złotych, ogłosić się na stronach z konkursami, by zyskać rozgłoś wśród tysięcy internautów. Ten sam efekt można osiągnąć wysyłając próbki swoich produktów do blogerów, którzy je zrecenzują i przetestują. Albo sponsorując jakieś wydarzenie.

Oczywiście ten krótki artykuł nie wyczerpuje wszystkich możliwości - jest ich znacznie więcej. Tak naprawdę ogranicza się tylko Twoja własna pomysłowość i czas, który jesteś gotów poświęcić.

Materiał powstał we współpracy ze sklepem internetowym Frago.pl.

Ocena: 5.0

Komentarze