Mindfulness - skuteczna metoda czy przemijająca moda?

MindfulnessŻycie nabiera coraz większego tempa. Żyjemy dłużej, szybciej, intensywniej a jednak wydaje się, że życie ucieka nam przez palce. Mamy coraz więcej możliwości, ale nie mamy czasu, aby je w pełni wykorzystać.

Z pomocą przychodzą naukowcy i lekarze - obserwując pacjentów przez lata, testując metody mające przeróżne korzenie i wyciągając wnioski, opracowali metody, które skutecznie pomagają w redukcji stresu, uspokojeniu umysłu, poprawie nastroju i wzroście koncentracji. Jedną z coraz popularniejszych metod treningu umysłowego jest mindfulness.

Mindfulness - co to takiego?

Metoda mindfulness kojarzy się z medytacją i filozofią buddyzmu. Sam termin tłumaczy się jako uważność, uważną obecność lub pełnię obecności. Podstawowym celem stosowania tej metody jest wytworzenie nawyku doświadczania rzeczy dokładnie takimi, jakimi są. Skierowana jest szczególnie do osób, które nie radzą sobie ze stresem i negatywnymi emocjami - osoby zajmujące wysokie stanowiska, mające stresującą pracę, przeciążone natłokiem obowiązków czy też nie radzące sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami znajdą w metodzie mindfulness lekarstwo na swoje problemy.

Jak stosować?

Mindfulness to stan, w którym kierujemy świadomie umysł na to, co przydarza się nam w chwili obecnej. Ważnym elementem jest brak oceny danej sytuacji, tak charakterystycznej dla pracy naszego umysłu. Brzmi jak łatwe do wykonania, jednak tylko pozornie. Bardzo rzadko żyjemy w teraźniejszości - każdego dnia, w każdej chwili roztrząsamy naszą przeszłość albo martwimy o przyszłość. Tylko nieliczni potrafią faktycznie być w chwili obecnej - ciałem i duchem. Takie rozdarcie między przeszłością, przyszłością a teraźniejszością generuje w nas dodatkowy, niepotrzebny stres, a nawet może powodować zaburzenia emocjonalne. Zamiast skupiać się na tym, co dzieje się wokół w danej chwili, nasz umysł wędruje po czasoprzestrzeni, a my nie jesteśmy w stanie reagować na bieżąco na to, co się nam przydarza, przez co problemy wciąż się piętrzą.

Gdzie szukać informacji?

Mindfulness

Powstało wiele kursów, książek i poradników poświęconych metodzie mindfulness. Najpopularniejsza jest obecnie książka, którą wspólnie stworzyli profesor psychologii klinicznej Mark Williams oraz doktor biochemii i dziennikarz Danny Penman - "Mindfulness. Trening uważności". Książka zawiera trening przewidziany na 8 tygodni - tyle bowiem, według autorów, zajmuje wykształcenie odpowiednich nawyków i skuteczne wprowadzenie jakichkolwiek zmian w naszym życiu. Do książki dołączona jest płyta zawierająca medytacje na kolejne tygodnie treningu. Większość ćwiczeń i medytacji bazuje na oryginalnym programie MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) - czyli terapii poznawczej opartej na uważności, której współautorem jest Mark Williams. Warto zaznaczyć, że ta terapia jest z sukcesami stosowana w przypadku cierpiących na depresję. W książce autorzy zawarli wskazówki jak radzić sobie ze stresem, rozdrażnieniem, przepracowaniem czy też wyczerpaniem. To zestaw praktycznych porad jak znaleźć spokój w szaleńczo pędzącym świecie. Książkę można znaleźć między innymi w Księgarni internetowej PWN.

Dlaczego mindfulness to metoda skuteczna?

Badania pokazują, że metoda mindfulness jest skuteczna nie tylko w przypadkach łagodzenia stresu czy podnoszenia koncentracji, ale nawet w leczeniu depresji, zaburzeń lękowych czy nerwic. Mindfulness uczy jak skupiać się na chwili obecnej, dzięki czemu stajemy się mniej wrażliwi na rozpraszające czynniki zewnętrzne. Umysł uczy się przebywania w teraźniejszości, zamiast błądzić po przeszłości czy fantazjować o przyszłości. Stajemy się więc bardziej uważni, skupieni, łatwiej przychodzi nam zaakceptowanie tego, co nas spotyka, a jednocześnie szybciej reagujemy na wydarzenia wokół nas.

Ważne jest, by nie traktować metody mindfulness jako jednorazowego, doraźnego środka na całe zło, gdyż jest to szybko działająca, cudowna pigułka. Mindfulness to przede wszystkim nasza codzienna praca, walka z naszymi słabościami. Jeśli jednak chociaż spróbujemy włożyć ten trud - długofalowe efekty mogą nas bardzo pozytywnie zaskoczyć.

Ocena: 4.7



Komentarze