Modele biznesowe i KPI - co należy wiedzieć rozpoczynając działalność na własny rachunek?

Modele biznesowe i KPIModel biznesowy to jeden z fundamentów udanego biznesu. Niezależnie od tego, czy rozpoczynasz biznes ecommerce, czy interesuje Cię biznes offline powinieneś sporo uwagi poświęcić wyborze właściwego modelu dla twojego biznesu. Wiąże się to także z ustaleniem najważniejszych wskaźników, które będą ten biznes opisywać.

Zainwestowany w ten sposób czas pozwoli Ci na łatwiejsze mierzenie wyników twojej firmy i pomoże w uniknięciu pułapki tzw. "średniego wzrostu" - sytuacji, w której biznes rozwija się zdecydowanie poniżej oczekiwanego poziomu (który wynika z odpowiednio sparowanych wskaźników biznesowych), ale daje nam jednocześnie iluzję stabilnego wzrostu (np. firma pozyskuje wielu klientów, ale większość kontraktów nie przedłuża współpracy).

Dobieramy model biznesowy do charakterystyki naszej działalności:

Zadaniem modelu biznesowego jest pomoc w określeniu optymalnej drogi do uzyskania zwiększenia przychodów w firmie. Pomimo, że ciężko szukać jednej, spójnej definicji modelu biznesowego to wiemy, że powinien zawierać odpowiedź na następujące zagadnienia:

  1. Jakie są cechy grupy, która będzie odbiorcą końcowym twojego produktu,
  2. Gdzie/w jaki sposób ten produkt będzie sprzedawany,
  3. Jaka jest podstawowa korzyść wynikająca z nabycia produktu.

Wybieramy właściwe KPI - wyjaśnienie pojęć

KPI - czyli Key Performance Indicator to liczbowe przedstawienie tego, jak skuteczny/nieskuteczny jest twój obecny biznes. Umożliwiają one mierzyć w przedsiębiorstwach te parametry, które w zaplanowany sposób pozwolą na osiągnięcie celu. Prawidłowa struktura KPI pozwala przedsiębiorstwom określać cele biznesowe, aby regularnie sprawdzać ich skuteczność i określać, gdzie są one skuteczne, a gdzie należy je poprawić. Wskaźniki KPI, które będą brane pod uwagę, zależą od konkretnej branży. Oprócz ogólnofirmowych wskaźników KPI, trzeba również mieć na uwadze specyfikę poszczególnych działów. Nadal jednak w szerokiej perspektywie jedne powinny wynikać z drugich, tworząc tym samym spójny obraz.

Wskaźniki KPI mogą być wykorzystywane w firmie lub dziale do śledzenia celów i określania, jak najlepiej dopasować swoje podstawowe praktyki, aby osiągnąć najlepsze wyniki. To właśnie te dane pokażą słabe strony, które należy poprawić, a także te mocne, które świadczyć będą.o sile organizacji.

Mogą być również używane podczas pracy z klientami zewnętrznymi. Kiedy firmy rozpoczynają kontrakt z jednym z ich klientów, obie organizacje mogą uzgodnić określone kluczowe wskaźniki wydajności, aby śledzić sukces umowy.

Mimo że każdy departament może śledzić własne wskaźniki KPI, te kluczowe mogą być również cenne dla innych działów w organizacji. Za pomocą specjalistycznego oprogramowania do śledzenia wskaźników KPI, wyniki można wysłać do pojedynczego pulpitu z narzędziem do raportowania w czasie rzeczywistym. W ten sposób w łatwy sposób można zadbać o spójność danych oraz przepływ informacji.

Najważniejszym bowiem celem określenia i mierzenia KPI jest to, że ich wartości potrafią wskazywać elementy nad którymi powinieneś popracować - wspomniany na początku artykułu wysoki churn w przypadku wysokiej sprzedaży.

Jeżeli obserwujemy wskaźniki KPI w dłuższej perspektywie (min >1 rok), możemy z dużym powodzeniem sprawdzać, jak nasze decyzje wpływają na wyniki w naszym biznesie.

Opracowanie artykułu eksperckiego - Zespół redakcyjny firmy http://thedatadivers.com - specjalizującej się w analityce biznesowej.

Ocena: 5.0



Komentarze