Możliwości promocji na rynku korepetycji

Marketing na rynku korepetycjiPrzy okazji strajków nauczycieli, wiele się mówi o rynku korepetycji. Ukazuje się go jako zdecydowanie atrakcyjniejszą formę zarobku związaną z nauczaniem. Prawdą jest, że branża korepetytorska w ostatnich latach rozwija się dynamicznie, a dodatkowo zawód ten powoli profesjonalizuje się. Warto więc przyjrzeć się mu w kontekście możliwości promocji, które wykorzystuje w swojej pracy.

Wydawać by się mogło, że udzielanie korepetycji jest zajęciem dorywczym, przeznaczonym wyłącznie dla nauczycieli, którzy po lekcjach w szkole pomagają uczniom w nadrabianiu zaległości. Jednak rynek korepetycji prezentuje się teraz zgoła inaczej. Przede wszystkim z mieniło się postrzeganie korepetycji jako formy nadrobienia zaległości. Teraz traktuje się je jako dodatkowe zajęcia, które rozwijają i powiększają zarówno wiedzę, jak i umiejętności uczniów. Korzystają z nich więc nie tylko osoby mające braki, ale uczniowie zdolni, chcący nauczyć się czegoś więcej niż w szkole, albo przygotować do matury.

Zmienił się również profil korepetytora. W tej roli występują głównie nauczyciele, którzy widzą w takich zajęciach potencjał lub są znużeni rygorem nauczania obowiązującym w szkole. Decydują się więc na pójście na swoje. Korepetycji udzielają też osoby, które nigdy nauczycielami w szkole nie były, ale rozpoczęły udzielanie korepetycji, bo odkryły w sobie dar do przekazywania wiedzy.

I wreszcie zmienił się sposób promocji korepetytora. Kiedyś wystarczyła poczta pantoflowa, teraz zawód ten profesjonalizuje się, przez co wymagania rosną. Od korepetytora nie oczekuje się wyłącznie wiedzy z matematyki czy biologii, ale też umiejętności jej przekazania, odpowiedniego podejścia do ucznia, radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach, umiejętności pracy z uczniem trudnym oraz stale wzrastającej jakości świadczenia usług, a zatem własnych materiałów, lokalu i sprzętów. Mimo tego konkurencja na rynku rośnie, a przez to nie wystarczy już poczta pantoflowa. Korepetytorzy zaczynają więc pracować nad swoją marką własną, prężnie promują się i walczą o klienta.

Nowe narzędzia dla korepetytora

Odpowiedzią na to są coraz to lepsze narzędzia skierowane właśnie dla branży korepetytorskiej. Dzięki szybko rozwijającemu się rynkowi, powstają również portale i strony poświęcone wyłącznie zajęciom pozaszkolnym. Niektóre z nich działają już od ponad dekady, jednak to właśnie w ostatnim czasie przechodzą boom. Rośnie nie tylko lista osób poszukujących korepetycji, ale zwiększa się też podaż na tymże rynku. Największy polski serwis z korepetycjami w ostatnim roku zanotował prawie 33 mln odsłon i ponad 6 mln wyszukiwań korepetycji*. To pokazuje, że skala jest znacząca. Właśnie dlatego menedżerowie takich serwisów wprowadzają coraz więcej możliwości promocji korepetytora. Ten może nie tylko dodać ogłoszenie (to zazwyczaj jest bezpłatne), ale także wyróżnić je, aby było lepiej widoczne i wyżej wyświetlane. Taką usługę proponuje prawie każdy z kilkunastu portali z ogłoszeniami korepetycji, które są obecne na rynku.

Dodatkowa reklama

Jednak przy tak rozwijającym się rynku, korepetytorzy poszukują dodatkowych miejsc na promocję. Szczególnie, że coraz częściej potrzebują narzędzia o zasięgu ogólnopolskim, aby móc reklamować zajęcia online. Dlatego też o wiele częściej niż zwykle sięgają po reklamy na Facebooku oraz dedykowane płatne miejsca reklamowe w serwisach z ogłoszeniami. Te proponują różne formaty w konkretnych rozliczeniach. Ów wspomniany wyżej najpopularniejszy serwis daje nawet użytkownikom możliwość szybkiego i samodzielnego ustawienia reklamy, dzięki czemu jej emisja może rozpocząć się zaledwie w ciągu kilku minut. Display w serwisach z ogłoszeniami jest bardzo pożądany, ponieważ trafia się do idealnej grupy docelowej.

Korepetytor w social mediach

Nie ma już w tym nic dziwnego, że korepetytor zakłada swój fanpage i buduje wokół siebie społeczność. Podobna rzecz dzieje się na LinkedIn. Dodatkowo, jak już wcześniej wspomniano, korepetytorzy sięgają po płatną promocję w social mediach - reklamy na Facebooku są na porządku dziennym - korepetytor dzięki temu zdobywa nowych klientów i buduje wizerunek. A jeśli o wizerunku mowa, to media społecznościowe są świetnym narzędziem do budowania marki osobistej korepetytora. Tam też pokazuje swoją wiedzę i buduje obraz specjalisty.

Spotkania eksperckie i fora internetowe

Kolejną możliwością dla korepetytorów jest udział w spotkaniach eksperckich, dzięki którym również może pracować nad marką. To świetna okazja, aby zaprezentować swój poziom wiedzy nie tylko przed odbiorcami (np. uczestnikami konferencji czy spotkań), ale także przed innymi korepetytorami, którzy mogą współpracować ze sobą na zasadzie polecania. Dzięki takiej kooperacji, rynek się rozwija, popyt jest zaspokojony, a i relacje między uczestnikami zacieśniają się. Z takich współprac częstokroć rodzą się pomysły na budowanie większych struktur (np. szkół korepetycji).

Swoją wiedzę korepetytor może pokazać również na internetowych forach lub grupach na Facebooku, przez co zyskuje rzeszę sympatyków i pracuje na lepszą markę. Dobrym sposobem zbliżającym do tego samego celu jest tworzenie artykułów i materiałów eksperckich na portale edukacyjne. Sytuacja wydaje się wygrana dla trzech stron, zarówno dla autora, bo dzięki temu buduje swoją wiarygodność, dla czytelnika otrzymującego rzetelną wiedzę, a także dla wydawcy, który ma gotowy i jakościowy materiał do publikacji.

Blog, vlog, kursy

Idąc z duchem czasu i mając na uwadze fakt, że przyswajanie wiedzy przeniosło się w dużej mierze do Internetu, korepetytorzy stawiają również na tworzenie swoich blogów i kanałów YouTube. Jest to świetny sposób na budowanie relacji, gdyż korepetytor na swoim blogu może zamieszczać dodatkowe materiały, z których uczniowie będą korzystali po zajęciach. Podobna sytuacja następuje z video zamieszczanym na popularnym YouTube'ie. Korepetytor może nagrywać całe lekcje, dzięki czemu uczeń będzie z nich korzystał w trakcie jak i po korepetycjach, ale może także przeglądać materiały nawet po zakończeniu współpracy z danym korepetytorem. Taki zasób wiedzy przekazywany za darmo z pewnością pozytywnie wpłynie na jego wizerunek.

Korepetytorzy zauważają także, że do Polski dotarł trend prowadzenia szkoleń i kursów online. Jest to kolejna alternatywa dla osób uczących, które mogą w inny sposób dzielić się wiedzą. Coraz bardziej popularne staje się prowadzenie kursów przygotowujących do matury pod tak zwany "klucz", ale pojawiają się też kursy przygotowujące do egzaminów ósmoklasistów czy poprawkowych. To zazwyczaj produkt dodatkowy, który oprócz korepetycji face-to-face lub online, jest proponowany uczniom. Rozszerza się więc także wachlarz usług i możliwości zarobkowych korepetytora.

Jak można zaobserwować, rynek korepetycji zmienia się bardzo dynamicznie. Niegdyś zajęcia dodatkowe będące tylko małym dodatkiem, teraz zdecydowanie zwiększyły skalę, a sami korepetytorzy uczynili z nich dochodowy biznes. To sprawiło, że pojawiła się konkurencja, a za nią potrzeba wyróżnienia się i zyskania przewagi. Skutkiem tego jest stale rosnący wachlarz usług i narzędzi skierowanych do korepetytorów. Dzisiejszy świetny korepetytor musi być nie tylko doskonałym pedagogiem posiadającym wiedzę z danego przedmiotu, ale też świetnym przedsiębiorcą.

*Dane z serwisu e-korepetycje.net z 2018 roku.

Komentarze