Najciekawszy zawód świata - jak zostać pilotem samolotu?

Zawód - pilotZostać pilotem to niedoścignione marzenie wielu. Prestiż, podziw, pełne zaufanie - cieszą się nim najlepsi piloci na świecie. Dziś sprawdzimy, co trzeba z siebie dać, jakich inwestycji dokonać i przez jaki proces przejść, żeby zostać pilotem.

Posiadanie licencji pilota obłożone jest sporymi wymaganiami, począwszy od nakładów finansowych, przez zdecydowanie, determinację i upór w dążeniu do celu, aż po wiele cech, które pozwalają poradzić sobie ze stresem, który jest nieodłącznym elementem takiej pracy.

Kapitan w samolocie musi się mierzyć z bardzo ciężkimi sytuacjami, a każda z nich musi zostać przez niego opanowana. No ale są nie tylko minusy - poza wspomnianym na wstępie podziwem, pilot może oblecieć dosłownie cały świat, przy odrobinie szczęścia zwiedzić najpiękniejsze miejsca na ziemi przy okazji pracy, poznać wielu ciekawych ludzi i znaleźć wiele powodów do dumy. Oczywiście często bywa, że nie ma szansy na poznawanie okolicy, nie ma nawet jak opuścić lotniska, bo po wylądowaniu zostaje odrobina czasu na odpoczynek i zaraz potem, powrót do pracy, za stery. Ale przejdźmy do sedna.

Zdrowie i psychika

Pilot musi być okazem zdrowia. Każdy kandydat na pilota musi przejść szereg skomplikowanych badań lekarskich, a im wyższe uprawnienia chce posiadać, tym badań jest więcej. I nie ma tu mowy o przymykaniu oka na niuanse - pilot ma być niezawodny.

Pozytywnie trzeba przejść badania neurologiczne, okulistyczne i laryngologiczne - mózg, słuch i wzrok to ważne atrybuty tej pracy. Ocena zdrowia nie jest jednak sroga na tyle, aby nie dało się przez nią przejść - dopuszczalne są niektóre wady wzroku, wszystko jednak musi zweryfikować zawodowy lekarz.

Kolejny etap to badania psychotechniczne. Sprawdzany jest refleks, spostrzegawczość i cechy osobowości. Wywiad z psychologiem poddaje ocenie reakcje w różnych sytuacjach, odporność na stres i weryfikuje zachowania pod wpływem dużego zmęczenia. Kolejnym schodkiem są badania grupowe, które pozwalają ocenić umiejętność kooperacji i pracy w zespole.

Wszystkie te kryteria i cechy, są w pracy pilota istotnymi elementami, dającymi w połączeniu człowieka niezawodnego - takiego, któremu można powierzyć swoje bezpieczeństwo.

Licencje lotnicze

Licencji w lotnictwie cywilnym jest mnóstwo - kilkadziesiąt, nadają one uprawnienia do pilotażu różnych typów samolotów w różnych warunkach, są jednak trzy podstawowe:

  • PPL - licencja, dająca uprawnienia do pilotażu turystycznego (rekreacyjnego) w niezakłóconych warunkach atmosferycznych.
  • CPL - licencja, dająca uprawnienia do pilotażu zawodowego - zarobkowego pilota samolotów pasażerskich.
  • ATPL - licencja pilota transportu liniowego, to najwyższa możliwa kategoria w lotnictwie cywilnym, uprawniająca do pilotażu samolotów o masie powyżej 5700kg.

W Polsce istnieją dwie instytucje szkolnictwa publicznego, wydające na świat pilotów cywilnych - Politechnika w Rzeszowie oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie. Licencję można także zdobyć drogą prywatnych kursów, organizowanych przez wyspecjalizowane firmy. Szkolenia trwają jednak bardzo długo i są dość kosztowne. Ponadto, w takich kursach można otrzymać najwyżej stopnień pierwszego oficera. Nie ma więc szans na zostanie kapitanem.

Droga do celu jest wyboista

Pilot samolotu pasażerskiego musi przejść przez bardzo długą drogę edukacji. W pierwszej kolejności konieczne jest zdobycie licencji turystycznej - to jednak dopiero początek. Szkolenie musi być kontynuowane aż do uzyskania licencji zawodowej i dopiero ona otwiera drogę do dalszych etapów nauki. Zdobycie uprawnień wymaga zdania zaawansowanego egzaminu, obejmującego kilkanaście przedmiotów, w skład których wchodzą między innymi - meteorologia, nawigacja, budowa i inżynieria samolotu i wiele innych. Kiedy już wszystkie tytuły, stopnie i licencje są na swoim miejscu, pozostaje zdobycie pracy, czyli proces rekrutacji u wybranego przewoźnika. A i ten jest wieloetapowy i zaawansowany - nikt o zdrowych zmysłach nie odda bowiem tak drogiej maszyny w ręce niepewnej osoby. Po pozytywnej weryfikacji rekrutacyjnej zwykle startuje się od stanowiska drugiego pilota, a rozpoczęcie pracy wymaga szkolenia pod kątem konkretnego typu samolotu - taki kurs trwa około dwóch miesięcy.

No i to właściwie koniec. Chociaż jeśli chcesz zostać dobrym pilotem, szkolić się trzeba całe życie. Regularne kursy doszkalające i ćwiczenia mają nadać rytmu czynnościom krytycznym - bezpieczne, szybkie lądowanie w sytuacjach awaryjnych, reagowanie na przykre niespodzianki - wyłączony silnik, spadek ciśnienia, etc.

Zawód pilota jest bez wątpienia trudny, wymagający i zmuszający do nieustannej pracy nad samym sobą. I nie jest to może najlepsza wiadomość dla tych, którzy liczyli na szybką edukację. Ale za to dla nas - pasażerów - jest to najlepsza wiadomość z możliwych, bo możemy mieć absolutną pewność, że osoba siedząca za sterami, to perfekcyjny mistrz, najlepszy w swoim fachu, a my jesteśmy pod doskonałą opieką.

Autor: www.eprzeloty.pl.

Ocena: 4.9

Komentarze