Obsługa informatyczna firm jako outsourcing - zalety i wady

Outsourcing ITOutsourcing niesie ze sobą szereg korzyści, ale i zagrożeń. Czy warto decydować się na obsługę informatyczną firmy w tym właśnie modelu?

Każda firma korzystająca z komputerów, sieci komputerowych oraz innych rozwiązań informatycznych powinna posiadać specjalistę, kory będzie zajmował się obsługą informatyczną. Jednak nie każda firma może pozwolić sobie finansowo na jego zatrudnienie. W takim przypadku najczęściej wybór pada na usługi outsourcingowe.

Outsourcing jest bardzo chętnie wybierany przez małe, średnie oraz większe przedsiębiorstwa, które nie chcą zatrudniać własnych pracowników i tworzyć osobnych działów, ale jednocześnie chcą korzystać ze wsparcia wykwalifikowanych specjalistów w danej dziedzinie. Na czym dokładnie polega outsourcing IT w ramach obsługi informatycznej firmy i jakie są jego główne zalety oraz wady?

Czym jest obsługa informatyczna firmy?

Pod pojęciem obsługi informatycznej firmy kryje się szereg różnych czynności mających na celu wsparcie rozwiązań informatycznych w przedsiębiorstwie w uzgodnionym wcześniej zakresie.

Firmy zajmujące się obsługą informatyczną u swoich klientów zapewniają im dostęp do pełnej gamy rozwiązań. Mogą one obejmować między innymi takie działania jak:

  • wdrożenia, utrzymanie, integracje i migracje różnych systemów i programów
  • administracja serwerami różnych rodzajów
  • stałe monitorowanie najważniejszych elementów infrastruktury IT w przedsiębiorstwie
  • prowadzenie działań związanych z backupem i archiwizacją danych
  • opieka nad urządzeniami - komputerami, urządzeniami peryferyjnymi, na przykład drukarkami
  • usuwanie awarii komputerów, systemów komputerowych i programów
  • zarządzanie sieciami komputerowymi w firmie
  • zarządzanie firmową pocztą e-mailową oraz stroną internetową firmy
  • wsparcie w ramach ochrony antywirusowej w przedsiębiorstwie
  • doradztwo, konsulting technologiczny, reprezentowanie klienta w kontaktach z dostawcami usług i sprzętu IT

Obsługa informatyczna firmy w ramach outsourcingu może być prowadzona częściowo albo całościowo.

Pełny, czyli całościowy outsourcing jest najlepszym wyborem dla firm, które nie dysponują własnym działem IT, dlatego też firma może wtedy powierzyć wszystkie działania zewnętrznym dostawcom usług. Z kolei częściowy outsourcing IT jest skierowany przede wszystkim do tych firm, które posiadają już własne działy IT lub też potrzebują tylko częściowego albo okresowego wsparcia informatycznego.

Obsługa może odbywać się kilkoma drogami. Drobne usterki czy problemy można zgłaszać przez tak zwany helpdesk, na przykład przez czat internetowy czy przez infolinię. W przypadku poważniejszych problemów można zamówić wizytę specjalisty w firmie.

Jakie korzyści niesie ze sobą outsourcing obsługi informatycznej przedsiębiorstwa?

Usługi outsourcingowe związane są z wieloma korzyściami dla firm, które je wybierają. Dotyczą one również obsługi informatycznej przedsiębiorstwa. Wśród głównych zalet skorzystania z takiego rozwiązania znajdują się:

  • zmniejszenie kosztów związanych z obsługą informatyczną firmy
  • brak potrzeby budowania własnego działu IT
  • stały dostęp do wsparcia ekspertów w dziedzinie IT
  • podwyższenie poziomu bezpieczeństwa działania firmy i zredukowanie jej ryzyka
  • ciągłość wsparcia - można uzyskać je nawet 24 godziny na dobę
  • możliwość dopasowania zakresu usług do indywidualnych wymagań
  • skupienie się na prowadzeniu właściwej działalności

Warto jednak wskazać, że obsługa informatyczna przedsiębiorstwa jako outsourcing może mieć także swoje minusy. Dotyczą one w szczególności sytuacji, gdy firma nie trafi na dobrą ofertę, na przykład outsourcing będzie świadczony w niskiej jakości - obsługa nie będzie fachowa, będzie nieterminowa. W takiej sytuacji zwiększa się ryzyko prowadzenia działalności, ponieważ firma uzależniona jest od outsourcingu.

Właśnie dlatego ważne jest skorzystanie z pomocy doświadczonych, renomowanych firm outsourcingowych, które indywidualnie podchodzą do każdego klienta, aby zapewnić mu całkowite zadowolenie ze współpracy.

Autor - www.itcenter.pl.

Ocena: 5.0



Komentarze