Różnice kulturowe w biznesie

Różnice kulturowe w biznesieWspółczesny marketing czerpie inspirację z kultur całego świata. Dzieje się tak, dzięki dostępowi do różnorodnych narzędzi internetowych, które łączą ludzi nawet z najodleglejszych zakątków globu.

Jednak przy tworzeniu nazwy czy logo firmy lub produktu, należy pamiętać, że symbole, kolory czy liczby niestety nie oznaczają tego samego we wszystkich kulturach, dlatego marketingowcy są zobowiązani respektować różnice kulturowe, które mogą sprawić, że biznes upadnie lub wręcz przeciwnie - rozkwitnie.

Różnice kulturowe wpływające na przekaz informacji o firmie lub produkcie:

  • znaczenie religii, świąt narodowych i religijnych, obrzędów, tradycji, pojmowania humoru,
  • różnice w komunikacji: parawerbalnej - tempo, intonacja, głośność wypowiedzi; niewerbalnej - dotyk, kontakt wzrokowy, dystans od rozmówcy,
  • mimika, gestykulacja,
  • używanie żargonu, gwary, które mogą być przyczyną nieporozumień,
  • stereotypy, uprzedzenia.

Różnice kulturowe w biznesie

Znaczenie barw w różnych kulturach

Wpływ kolorów na życie codzienne zaczęło się już od malowideł na ścianach jaskiń, pigmentów wcieranych w skórę, przez barwy odzieży sakralnej, fresków, kończąc na sygnalizacji świetlnej. Dzisiaj, kolory również wpływają na działania marketingowe na całym świecie. Nic dziwnego, ponieważ odpowiednia kolorystyka przywołuje konkretne skojarzenia, które odsyłają odbiorcę do miejsc, wydarzeń czy osób. Jednak co kraj, to obyczaj, dlatego wchodząc z produktem czy usługą na rynki zagraniczne, trzeba wiedzieć, w jakich barwach zaprojektować logo firmy, które skutecznie je wypromuje.

Tak na przykład:

kolor biały, który w Europie uważany jest za symbol czystości, w Pakistanie oznacza żałobę, barwa niebieska przez Szwedów uważana jest za kolor zimny i męski, z kolei Holendrzy uważają go za kobiecy i ciepły, kolor zielony kojarzony powszechnie z naturą, ziemią, ekologią, w południowo - wschodniej Azji kojarzony jest z niebezpieczeństwami dżungli, w kulturze europejskiej czerń jest symbolem żałoby, smutku i depresji, Japończycy twierdzą, że czarny to kolor dojrzałości, dla Indian i Egipcjan jest to kolor życia, energetyczna czerwień kojarzona przede wszystkim z witalnością, miłością i pożądaniem, w południowej Afryce uważana jest za kolor żałoby, a panny młode na Bliskim Wschodzie oraz w Indiach zakładają czerwone suknie ślubne, radość, beztroska, śmiech - to symbolizuje kolor żółty, oczywiście w kulturze europejskiej, bo w Japonii jest to kolor odwagi, lecz dla Greków i Egipcjan to kolor żałoby.

Cyfry w logotypach

Tak jak i w kolorach - trzeba znać znaczenie cyfr w różnych krajach, bo nie wszędzie to 13 jest feralną liczbą.

Co ciekawe:

  • 4 w kulturze Chin, Singapuru, Malezji, Wietnamu i Japonii oznacza najbardziej pechową cyfrę, dlatego też nikogo nie dziwi brak czwartego piętra w hotelach,
  • 9 - w kulturze europejskiej wykorzystywana w marketingu, w Japonii wymawia się ją jak słowo "tortury", dlatego Japończycy z przerażeniem patrzą na wszystkie europejskie ceny,
  • kumulacją nieszczęścia również dla Japończyka jest numer 49 - połączenie pechowej czwórki i tortur...
  • 17 jest pechowa dla Włochów, hotele często nie mają pokojów nr 17, a włoscy piłkarze niechętnie grają w koszulkach z tym numerem,
  • liczba 39 w Afganistanie można tłumaczyć dosłownie "zdechła krowa", co ciekawsze, w slangu tą liczbą nazywa się alfonsa. Afgańczycy kombinują jak mogą, byleby nie mieć na rejestracji samochodu 39 - trójce łatwo dorysować brzuszki, żeby wyszła ósemka.

Różnice kulturowe w biznesie

Obyczaje w różnych kulturach

Projektując logo produktów lub firm, trzeba cały czas mieć na uwadze specyfikę całego społeczeństwa, dlatego też należy zapoznać się z panującymi zasadami. Pamiętaj, że należy respektować symbole religijne, tu antyprzykładem jest firma, która wprowadziła na rynek arabski napoje, mające na etykiecie sześcioramienne gwiazdy...

W europejskich reklamach niestety nie ma nic złego w pokazywaniu ciała kobiet, a w krajach arabskich na pewno by to nie przeszło. Niekiedy bariery etyczne są nie do przejścia.

Dobrym przykładem praktyk, gdzie firmy analizują czynniki kulturowe, religijne i społeczne jest McDonalds, który oferuje indywidualną ofertę, w zależności od kraju - w Japonii znajdziesz obfite rybne menu, w Indiach nie zjesz wołowiny w popularnej sieci fastfoodowej. A w kulturze żydowskiej i muzułmańskiej to wieprzowina jest nieczysta i tam jej nawet nie zobaczysz.

Wchodząc na rynek, tworząc kampanię reklamową czy nawet projektując logo firmy, ważne jest wyczucie. Należy pamiętać o różnicach kulturowych i respektować wartości prezentowane przez dane społeczeństwo oraz wiedzieć, jaki styl życia przyjęli mieszkańcy. Dla dobrego przedsiębiorcy nie jest to granicą nie do przeskoczenia, a szansą na rozwój firmy.

Autor: www.6krokow.pl.

Ocena: 5.0

Komentarze

Kierownik
Mamy Japończyków w firmie i trzeba uważać jakie się sygnały wysyła np. podczas zebrań.