Siedziba firmy: mieszkanie, wynajęte biuro czy coworking?

Siedziba firmyWybór siedziby firmy to jedna z ważniejszych decyzji, jaką musi podjąć rozpoczynający działalność przedsiębiorca. Dostępne są różne opcje. Najpopularniejsze to siedziba w mieszkaniu, wynajętym biurze lub coworking. Każdy z tych wariantów ma zalety i wady.

W Polsce otwieranych jest co roku około 300 tys. firm, z czego większość to jednoosobowe działalności gospodarcze, a na drugim miejscu plasują się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorca, który dopiero uruchamia swój biznes, musi podjąć wiele kluczowych decyzji. Najważniejsza to oczywiście wybranie branży i profilu firmy, czyli po prostu znalezienie dobrego pomysłu na biznes. Istotna jest również forma rozliczenia i kwestie podatkowe.

Jedną z kluczowych decyzji jest także wybór siedziby firmy. Należy dokładnie przemyśleć ten problem. Każda firma ma inne potrzeby i inną specyfikę działania, do której trzeba również dostosować siedzibę przedsiębiorstwa. Nie każda nowa firma dysponuje dużymi zasobami kapitału, dlatego trzeba znaleźć złoty środek, decydując, gdzie znajdzie się siedziba i centrum biznesowej działalności.

- Konieczna jest analiza potrzeb firmy przy wyborze jej siedziby. Trzeba wziąć pod uwagę rodzaj branży i jej specyfikę, wymogi prawne oraz obecność w pobliżu konkurencji. Nie można zapomnieć również o dostosowaniu lokalu do przeznaczenia. Innego pomieszczenia będzie potrzebował sklep czy na przykład serwis komputerowy, a innego biuro - zauważa ekspert aasadlabiznesu.pl.

- Trzeba wziąć pod uwagę również możliwości finansowe. Pamiętajmy jednak, że często siedziba firmy to jej wizytówka. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy przychodzą do siedziby klienci przedsiębiorstwa. Zatem czasem lepiej nawet pożyczyć pieniądze i postawić na elegancką siedzibę, niż przyjmować kontrahentów w ciasnym pomieszczeniu, które wymaga remontu. To z pewnością nie wzbudzi zaufania - podkreśla ekspert.

Czy firma w mieszkaniu to same zalety?

Wielu przedsiębiorców, którzy zakładają jednoosobową działalność gospodarczą, decydują się zarejestrować ją we własnym mieszkaniu. To ma pewne konsekwencje. Przede wszystkim takie rozwiązanie jest wygodne. Część kosztów związanych z rachunkami za media, czynszem, a nawet kredytem (gdy zakup lokalu został sfinansowany zobowiązaniem hipotecznym) można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu jako wydatki na utrzymanie biura. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie firmy w mieszkaniu trzeba zgłosić do Urzędu Miasta lub Urzędy Gminy i należy się liczyć wtedy ze wzrostem podatku od nieruchomości.

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu, można zaoszczędzić pieniądze, ponieważ nie trzeba wynajmować innej przestrzeni biurowej. Z drugiej strony nasz prywatny adres zostanie upubliczniony - pojawi się w rejestrach gospodarczych, umowach, na fakturach itd. Problemem może być także oddzielenie życia prywatnego od pracy, a to z pewnością nie jest korzystne.

Może lepiej wynająć biuro?

Aby uniknąć powyższych problemów, można wziąć pod uwagę wynajęcia przestrzeni biurowej. To może być również dobre rozwiązanie, gdy zależy nam na przestronnej i reprezentacyjnej przestrzeni. W mieszkaniu nie zawsze jesteśmy w stanie zapewnić to firmie. Poza tym inaczej wygląda, gdy spotykamy się z kontrahentem w nowoczesnym biurowcu, a inaczej, gdy musi on przyjść do bloku mieszkalnego.

Ważne jest także to, że biuro można wynająć w dowolnym miejscu, które nam odpowiada. To może być atrakcyjna lokalizacja, do której łatwo dotrzeć i gdzie łatwo znaleźć miejsce parkingowe. Takie biuro zapewnia nam prestiż i komfort pracy. Trzeba jednak liczyć się z tym, że takie rozwiązanie nie jest tanie. Na przykład w Warszawie w zależności od lokalizacji i wielkości powierzchni biura trzeba zapłacić co miesiąc nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Coworking - coraz popularniejszy trend

Od kilku lat coraz większą popularnością w Polsce cieszą się biura coworkingowe. Obecnie ich powierzchnia w naszym kraju to już to ponad 77,4 tys. mkw. Biura coworkingowe są najpopularniejsze w IT (95% coworkingów w Polsce obsługuje przedstawicieli właśnie tej branży), ale do takiego rozwiązania przekonują się również inni przedsiębiorcy.

Coworking to przede wszystkim dobry sposób na ograniczenie wydatków, ponieważ kosztuje zdecydowanie mniej niż wynajęcie całego biura. Do tego atutem może być dobra atmosfera i możliwość korzystania z nowoczesnych urządzeń biurowych (np. skanery, drukarki itp.). Dzięki coworkingowi możemy zyskać także dostęp do prestiżowego adresu, na który normalnie nie moglibyśmy sobie pozwolić ze względu na wysoki czynsz. Coworking to jednak specyficzna atmosfera, która nie każdemu może odpowiadać (np. brak takiej prywatności, jak w przypadku własnego biura).

Jak sfinansować wydatki na biuro?

Istotną rolę w wyborze siedziby firmy mają oczywiście kwestie finansowe. Trzeba szukać rozwiązania, na które nas po prostu stać. Oczywiście początkowe koszty można jak najbardziej sfinansować z zewnętrznego źródła, jednak potem trzeba znaleźć własne środki. Dobrym rozwiązaniem może być na przykład wzięcie pożyczki dla firm na rynku pozabankowym, dzięki której sfinansujemy zakup wyposażenia do naszego biura. Takie pieniądze można zwykle pożyczyć szybko, bo przez Internet, często tylko na dowód i bez biznesplanu. Coraz więcej firm pożyczkowych ma ofertę skierowaną nawet do firm od pierwszego dnia działalności.

Wybór siedziby firmy nie powinien być dziełem przypadku. Należy zidentyfikować potrzeby naszego biznesu, przeanalizować jego aspekty i dopiero wtedy szukać odpowiedniego adresu. Siedziba naszej firmy to często wizytówka przedsiębiorcy wpływająca na jego wiarygodność. Warto o tym pamiętać.

Komentarze