Szczęśliwszy pracownik to lepszy pracownik

Szczęśliwy pracownikSzef, który chce mieć lojalną i dobrze pracującą załogę musi zadbać o to, aby była ona szczęśliwa. Rozmaite badania udowadniają, że zadowoleni pracownicy są znacznie bardziej wydajni - niemal o połowę.

Ze szczęściem jest ten problem, że jest pojęciem raczej względnym. Co kogo uszczęśliwia, też jest sprawą indywidualną. Jednak, gdy chodzi o pracę można ustalić pewne kryteria i sprawić, że pracownicy będą do niej chodzić z przyjemnością. A jest to miejsce, w którym spędza się przecież 1/3 część dnia.

Dobrze płatna nie wystarczy

- Musi być zadowolony z pracy, bo świetnie zarabia - słyszy się często takie opinie. Niekoniecznie słuszne. Okazuje się bowiem, że wynagrodzenie, które wpływa co miesiąc na konto bankowe pracownika, to nie najważniejsze kryterium. Nie jest oczywiście bez znaczenia, jednak w pewnym tylko stopniu powoduje, że pracownik chętnie i dobrze wykonuje swoje obowiązki. Istotniejsza dla większości pracujących jest atmosfera panująca w firmie i możliwość rozwoju. Nie wystarczą rozmaite benefity, by zatrudniony czuł się w pracy naprawdę szczęśliwy. A szczęście jest tym, na czym ludziom najbardziej zależy, nie tylko w życiu prywatnym.

Zadowolenie się opłaca

Szczęśliwy pracownik, to lepszy pracownik. Nikt już tego nie kwestionuje. Badań zrobiono sporo i wszystkie wykazały, że zadowolona z pracy osoba jest bardziej produktywna, kreatywna i znacznie rzadziej bierze zwolnienia lekarskie. Jest też bardziej lojalna wobec firmy, rzadziej ją opuszcza dla nowego pracodawcy.

A co uszczęśliwia załogę? O dziwo, niemal nic, co by wymagało sięgnięcia do firmowej kasy. Pracownik czerpie wiele zadowolenia z faktu, że jego pracodawca okazuje mu zainteresowanie i że podczas wykonywania obowiązków służbowych obraca się wśród miłych, życzliwych mu osób. Bardzo cenne jest więc budowanie dobrej atmosfery w miejscu pracy.

Bo czasem jest tak, że pomimo dobrej płacy, pracownicy odchodzą. Rotacja w firmie jest wtedy duża, co ani przedsiębiorstwu, ani załodze nie służy. Tymczasem, wśród managerów w dalszym ciągu pokutuje przekonanie, że to wywieranie presji na pracowników prowadzi do lepszych wyników. Nic bardziej błędnego - efekt końcowy może być wręcz odwrotny od zamierzonego. Stres towarzyszący pracy obniża efektywność podwładnych i powoduje, że szukają oni innego miejsca do zarobkowania. Szef powinien więc zadbać o dobre samopoczucie załogi.

Jak ich uszczęśliwić?

Po pierwsze - docenić. Bez pracowników nie ma firmy. To ich wysiłki powodują, że przedsiębiorstwo funkcjonuje i się rozwija. Niestety, docenianie jest zjawiskiem bagatelizowanym przez polskich menadżerów. Większość wciąż obawia się, że chwalonemu pracownikowi poprzewraca się w głowie, stanie się zbyt pewny siebie, więc od razu zmieni firmę na lepszą lub zacznie się domagać podwyżki. Prawda jest zupełnie inna. Badanie przeprowadzone przez Employer Branding Institute (EBI) pokazuje, że osoba, która nie tylko zarabia pieniądze pozwalające jej i rodzinie żyć na przyzwoitym poziomie, ale też czuje się zauważona, a jej wysiłki są docenianie przez pracodawcę, nie szuka innej pracy[i]. Warto więc chwalić pracowników, to się naprawdę opłaca. Lubianego szefa też niechętnie się opuszcza dla innego, nieznanego. Zaangażowanie i lojalność, tyle i aż tyle, może zyskać doceniający podwładnego, mądry szef.

4 kroki ku szczęściu w firmie

EBI wyróżnia też 4 filary, które wpływają na satysfakcję pracowników. Są to: zdrowie i energia, dobre emocje, flow w pracy i sens pracy. Poczucie szczęścia rośnie z każdym z tych filarów, gdy pracodawca o niego prawdziwie zadba.

Zdrowy pracownik, to oczywiście pracownik regularnie przychodzący do pracy i mający siłę ją wykonywać. I tu chodzi nie tylko o kondycję fizyczną, ale i psychiczną. Ta ostatnia także wrasta, gdy człowiek dobrze się odżywia, uprawia sport i efektywnie wypoczywa. Coraz częściej pracownicy otrzymują więc rozmaite pakiety typu health & wellness. Nie każdą firmę na nie stać. Ale każdą stać na to, by czas wolny zatrudnionej osoby był prawdziwie jej czasem wolnym. I od myślenia o pracy i od wykonywania zdalnie części obowiązków, co niestety, ciągle się zdarza niektórym pracownikom, nawet podczas dłuższych urlopów.

Pozytywne emocje wywołuje przede wszystkim dobra atmosfera w firmie. To najcenniejsza rzecz, jakiej oczekują i o jakiej mówią osoby poszukujące pracy. Gdy wykonywaniu obowiązków służbowych towarzyszy uśmiech i czasem trochę śmiechu, rośnie zadowolenie pracownika. Wcale nie musi być przecież śmiertelnie poważnie. Ludzie spędzający wiele czasu w tym samym budynku, a nawet pokoju, powinni się lubić, a nie tylko przebywać ze sobą z musu. Mocne, dobre relacje między zatrudnionymi osobami to duża wartość dla firmy. Załoga lepiej ze sobą współpracuje, jest bardziej otwarta na różnorodność i opinie kolegów. A wspólna praca na sukces wyklucza niepotrzebne tarcia, spory i zazdrość. Z najlepszym skutkiem dla realizowanych projektów.

Niezwykle istotna jest też dbałość o stałe zaangażowanie i motywację pracowników. Flow, to stan ludzkiego umysłu wybitnie sprzyjający pracy. Pozwala na odczuwanie dużej satysfakcji z powierzonych zadań. Praca przemienia się w pasję, w którą pracownik jest szczerze zaangażowany.

Każde działanie powinno jednak mieć sens. Większość osób ma potrzebę czucia, że to, co robi, jest ważne i przynosi wymierne efekty. To także przekłada się na ich większe zaangażowanie, lojalność i produktywność. Poczucie, że ma się na coś wpływ, że działania, które się wykonuje, coś wnoszą w realizowane projekty, daje dużą satysfakcję z wykonywanych obowiązków i zadowolenie z ich realizowania.

Niby to wszystko jest oczywiste. Jednak polscy pracownicy bardziej niż ich zachodni koledzy narzekają na niedocenianie przez przełożonego czy nadmiar obowiązków powodujący, że czas na odpoczynek jest zbyt ograniczony. Wciąż, mało naszych pracodawców przykłada wagę do tego, jak ich podwładni czują się w firmie. A najlepsze szkolenia, wykłady, benefity i duże kwoty wpływające na konto bankowe pracownika, nie dadzą firmie tego, co dobra atmosfera i szczęśliwa załoga.

Autor: Dr Janusz Grobicki

https://ebinstitute.com/blog/indeks-doceniania-2/ (11.07.2020)

Komentarze