Wybór oprogramowania sklepu internetowego - o czym pamiętać

Oprogramowanie sklepu internetowegoWybór sklepowego oprogramowania jest bardzo istotny pod wieloma względami. Łączenie z magazynem, pozycjonowanie, rozbudowa o kolejne działy... na to wszystko ma wpływ nasza decyzja. Dlatego też dobrze jest zrobić odpowiedni research, a nie kierować się tylko ceną.

Integracja z magazynem

Najważniejsza decyzja o wyborze sklepu dotyczy tego, czy sklep będzie się łączył z zewnętrznym magazynem czy nie. Najłatwiej zrozumieć to na przykładzie.

Jeśli planujemy prowadzić mały sklep to wystarczy manualne określenie w systemie że dany produkt jest dostępny np. w 5 sztukach.

W przypadku gdy sklep jest duży, oferuje setki czy tysiące produktów, a każdy z ich jest w większej ilości to najpewniej towar składowany jest w magazynie, gdzie jest osobne oprogramowanie do zarządzania stanem magazynowym.

To ostatecznie wpływa na trudność wykonania sklepu i czas, który muszą poświęcić programiści. Oczywiście mniej kosztowna będzie wersja przygotowania sklepu bez podpiętego magazynu.

Gotowe rozwiązanie czy dedykowane

Kolejny wybór dotyczy rodzaju oprogramowania. Na rynku mamy już gotowe rozwiązania sklepowe jak Shopify, Shoplo czy PrestaShop.

Czasem sklep jest na tyle specyficzny i tak bardzo różni się wymaganiami od gotowych rozwiązań, że lepiej jest przygotować autorski sklep (często agencje mają już swoje bazowe oprogramowanie i działają na nim).

Jednak w większości przypadków wybór będzie dotyczył gotowego rozwiązania sklepowego. Tu mamy sklepy w modelu SaaS i Open Source.

Gotowy sklep - dwa modele

Sklepy SaaS to najprościej mówiąc gotowe sklepy z płatnością abonamentową. Nie trzeba tu kupować hostingu czy szukać pomocy programisty. Najczęściej uruchomienie takiego sklepu trwa minuty. Wymagana jest tu minimalna wiedza i bardzo szybko można zacząć przygodę ze sprzedażą. Przykłady to Shopify, Shoplo, Redcart. Minusy - często nie mamy dostępu do plików sklepu, niektóre z nich mają mniejsze lub większe ograniczenia jeśli chodzi o optymalizację.

Sklepy Open Source to sklepy z otwartym oprogramowaniem - przykłady to WooCommerce, Magento, PrestaShop. Ich instalacja nie jest tak łatwa jak przy SaaS. Musimy zadbać o hosting. Często nawet mniejsze zmiany wymagają pomocy programisty. Zalety to na pewno koszt - samo oprogramowanie jest darmowe (zarabia się tu na płatnych wtyczkach). Dodatkowo mamy pełen dostęp do kodu, więc jak trzeba coś zmienić pod kątem SEO czy UX to nie ma najmniejszego problemu.

Osoby do pomocy

Który sklep wybrać? Na pewno warto poprosić o pomoc osoby doświadczone w temacie.

Powinniśmy zasięgnąć opinii programisty - od niego dowiemy się, jak wygląda kwestia wprowadzania ewentualnych poprawek, zarządzanie sklepem, ile kosztują ew. modyfikacje. Nawet jak nie będzie się specjalizował w danym oprogramowaniu to powinien się orientować w cenach rynkowych.

Druga osoba do pomocy to specjalista do spraw marketingu. Dobry specjalista, znający się na tematyce e-commerce, pomoże nam uniknąć wyboru oprogramowania, które jest oporne w optymalizacji pod wyszukiwarki i ciężkie do pozycjonowania. Wbrew pozorom, jest kilka sklepów, które mocno utrudniają życie zarówno seowcom jak i właścicielom sklepów.

Samodzielnie stawianie sklepu?

Jeśli dopiero zaczynamy przygodę ze sprzedażą i nasz sklep ma być niewielki to można uruchomić go samodzielnie.

Najszybciej zrobić to można z pomocą sklepu w modelu SaaS. Jeśli natomiast nasz sklep ma być nieco większy to warto zainteresować się WooCommerce. To otwarte oprogramowanie sklepowe, bardzo popularne na świecie i łatwe w obsłudze.

Strona graficzna

Warto wspomnieć o wyglądzie sklepu. Często nie ma potrzeby zatrudniania grafika. Najczęściej znajdziemy jakieś podstawowe szablony, można też pobrać szablony darmowe lub kupić płatne jak na stronach typu Theme Forest. Koszt takiego szablonu to około 100 dolarów.

Podsumowanie

Jak widać, wybór oprogramowania sklepowego nie jest taki łatwy i nie powinien być podejmowany bez dokładniejszego researchu. Warto zasięgnąć opinii programisty oraz specjalisty ds. marketingu internetowego. Dzięki temu unikniemy wielu błędów już na samym początku i później unikniemy np. migracji sklepu na inne oprogramowanie.

Autor: Szymon Spychała

Pasjonat tematyki e-commerce. Na co dzień zajmuję się marketingiem w agencji Carted. Poza tym interesuje go rozwój nowoczesnych technologii i nowe kanały dotarcia do klienta.

5 Votes

Komentarze

Paulina
Mój znajomy ciągle podkreśla jakim to nowoczesnym i sprawdzonym wynalazkiem jest oprogramowanie dedykowane. Niby specjalizuje się w nieco innej branży, bo handluje tylko biżuterią z grawerami, które robi jego żona, ale przy całej tej transakcji korzysta z systemu CRM Kamflex i dobrze się o nim wypowiada. Dokładnie wie ile ma jeszcze towaru na stanie, ile przesyłek do wykonania i ile przeprowadzonyc h wysyłek. Ma bazę danych konsumentów pod ręką i wszystko to skupione w jednym miejscu zamiast w kilku aplikacjach. Oczywiście sama witryna jest ważna, bo to ona przyciąga potencjalnych klientów, ale sposób organizacji i rozporządzenia towarem jest chyba bardziej istoty.